fbpx
10 tips voor jouw social media marketing strategie

De kans is groot dat je doelgroep op een of andere manier gebruik maakt van sociale media. De grote vraag is: hoe gebruik je sociale media op een manier die hen aanspreekt en aanmoedigt om je te volgen, je website te bezoeken en jouw producten of diensten te kopen? Dat ligt volledig in jouw handen. Jij beslist immers hoe jij je bedrijf in the picture wil zetten. We geven je alvast 10 tips om je op weg te helpen met je sociale media strategie.

1: Onderzoek je markt

Het is van cruciaal belang om niet te verdwalen bij het maken van content voor sociale media en te vergeten wat je einddoel is. Of het nu je doel is om meer te verkopen, nieuwe leads te genereren, je websiteverkeer op te krikken, het moet voorop staan ​​bij het maken van je marketingstrategie voor sociale media. Je content moet je doelgroep aanspreken. Om dit effectief te doen hoef je eerst en vooral te begrijpen wie je doelgroep eigenlijk is. Wat zijn de demografische gegevens? Dit omvat details zoals de leeftijdscategorie, woonplaats, geslacht, inkomen, het opleidingsniveau van de mensen die je probeert te bereiken op sociale media. Je kan je zelfs buigen over de persoonlijkheidskenmerken van je klant, zoals gedragspatronen, interesses, waarden en andere levensstijlfactoren. Verder heb je ook gedragsmarketing waarmee je het gedrag van je klant online analyseert, inclusief aankoopgeschiedenis, analyse van de gebruikte zoekwoorden, wat zeer belangrijk is voor SEO. Het is jouw taak als adverteerder op sociale media om zoveel mogelijk te leren over je klanten. Wat interesseert hen? Wat is belangrijk voor hen? Wat zijn hun pijnpunten en vooral: Hoe kan ik daar een oplossing voor bieden? Je wil deze informatie in je voordeel gebruiken en content maken waarvan je weet dat het hen waarde zal opleveren en je doelklant naar je sociale-mediapagina’s zal trekken. Je moet ook achterhalen welke platforms ze gebruiken. Als je onderzoek doet naar je doelgroep is het belangrijk om te weten op welke sociale mediaplatforms het grootste deel van je doelgroep hun tijd doorbrengt. Zitten ze bijvoorbeeld op Facebook? Zitten ze op Instagram? Zitten ze op LinkedIn? Zitten ze op TikTok? Waar brengen je klanten hun tijd online door? Dat is waar jij je content moet publiceren. Wie heeft hun aandacht op die platforms? Misschien zijn er makers op die platforms die je doelgroep aanspreken en hebben ze al een publiek opgebouwd. Je wil die makers analyseren en nagaan wat voor soort content ze publiceren. Kijk of je ideeën van die makers kan opdoen. Welke zoekwoorden, welke hashtags gebruiken ze om die doelgroep aan te trekken? Wat voor soort content maken ze? Wat werkt en wat werkt minder goed?

2: Overweeg verschillende types van sociale media content

Er zijn tal van verschillende soorten content die je kan inzetten op de verschillende social media platforms. Welke content past het beste bij jouw bedrijf, jouw merk maar ook bij jouw doelgroep? Neem nu bijvoorbeeld live streaming. Dit geeft je de unieke kans om in realtime in contact te komen met je publiek. In sommige gevallen kan je ook gasten uitnodigen voor je livestream en dit kan je helpen om bekendheid te krijgen bij een geheel nieuw publiek. Met livestreaming kan je ook om het even waar en wanneer content maken. Het neemt ook al het gedoe weg om video’s te moeten bewerken en te uploaden. Livestreams zijn meestal veel spontaner en minder afgeborsteld dan video’s die geproduceerd en of bewerkt zijn. Het heeft een meer authentiek karakter en je biedt ook de mogelijkheid tot interactie. Daarom winnen livestreams ook steeds meer aan populariteit. Aan de andere kant heb je ook vooraf opgenomen video. Hierbij kan je beslissen of je voor een one-take en geen-edit-aanpak wilt gaan of dat je voor een meer gescripte en bewerkte aanpak wilt gaan, waardoor je publiek een meer afgeborstelde video te zien krijgt. Welke aanpak je ook kiest, het hangt ervan af hoeveel tijd je hebt en ook hoe professioneel je wilt dat de video’s zijn. Video kan heel effectief zijn om wat persoonlijkheid te tonen op sociale media. Het laat zien dat er een persoon achter het merk zit en dit kan vaak vertrouwen wekken. Afhankelijk van het platform kunnen infographics een heel boeiende manier zijn om een ​​publiek op sociale media op te bouwen. Een infographic is een visuele manier om een ​​idee of concept uit te leggen. Dit soort content werkt meestal heel goed op platforms zoals Pinterest, LinkedIn en Instagram, die over het algemeen zeer visuele platforms zijn. Ook afbeeldingen kunnen heel goed werken, afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt. Als je bijvoorbeeld een e-commerce merk hebt, zal het maken van aantrekkelijke foto’s van je producten een effectieve manier zijn om te laten zien wat je te bieden hebt op platforms zoals Instagram en Facebook. De meeste grote sociale-mediaplatforms hebben de mogelijkheid om stories te maken. Een story is een stukje content dat meestal maar 24 uur op je profiel staat. Je kan dit gebruiken als een manier om content te maken wanneer het je uitkomt en je volgers op sociale media betrokken te houden met je merk. Als je niet zeker weet wat je op je stories moet plaatsen, kijk dan of je beelden van achter de schermen kan toevoegen van het runnen van je bedrijf of het runnen van je merk. Dit kan je helpen om je sociale-mediaplatforms draaiende te houden. Het kan mensen iets te zien geven terwijl je een tijdje niets op je feed hebt gepost. Op sommige platforms, zoals LinkedIn en Facebook, kan je geschreven content maken. Dit soort blog content kan geweldig zijn om verhalen te vertellen en om op een unieke manier contact te maken met je publiek. Afhankelijk van wie je doelklant is, kan dit formaat resulteren in meer betrokkenheid op sociale media.

Wees ook divers in je content. Kies niet slechts één formaat of één type content, maar kies er een paar. Als je kan, doe er dan zoveel mogelijk als een manier om je content te diversifiëren. Mogelijk kan je zelfs een deel van je content opnieuw gebruiken. Misschien een video waar je een blog artikel van kan maken. Wees vooral consistent en relevant. Focus ook op wat werkt. Als je video-content plaatst en dat presteert veel beter dan je blog content, dan kan je overwegen om je echt op video te concentreren in plaats van op je blog artikels. Doe ook wat op dat moment haalbaar is. We krijgen dikwijls de vraag: Wat is de beste content om te publiceren? Hoe vaak moet ik content publiceren? Dat hangt echt allemaal af van je budget, van je planning en van je tijd. Doe wat haalbaar is. Doe zoveel als je kan zonder jezelf of je bedrijf te overweldigen.

3: Maak een content calendar

Door een content calendar te maken, kan je ervoor zorgen dat je content op consistente wijze publiceert die resoneert met je klanten. Het is belangrijk om voor ogen te houden wat de belangrijkste onderwerpen zijn waarover je wil communiceren. Bedenk ook hoe je deze content wilt verpakken op een manier die het best past bij de specifieke platforms waarop je gaat posten. Waarom is het maken van een content calendar belangrijk? Ten eerste helpt het je om consistent te blijven met posten op sociale media. Het helpt je om zowel kwantiteit als kwaliteitscontent te creëren. Het helpt je om een ​​scala aan onderwerpen te behandelen terwijl je tegelijkertijd gefocust blijft. Bovendien kan je ook de verschillende soorten content organiseren zodat je marketing toepast met behulp van heel veel verschillende soorten content. Het kan overweldigend worden om overal te zijn en alles tegelijk te doen. Maar door het op deze manier in een kalender te gieten, kan je het overzichtelijk opnemen in je social media-marketing zonder dat het je overweldigt.

4: Hergebruik je content

Het hergebruiken van je content is een cruciaal onderdeel van elke efficiënte social media marketingstrategie. In dit geval neem je één stuk content en je hergebruikt het zodat het op andere sociale-mediaplatforms past. Als het gaat om het maken van content voor sociale media, heb je content in lange vorm (long-form content) en je hebt ook content in korte vorm (short-form content). Een voorbeeld van long-form content kan een video zijn die je uploadt naar YouTube. Je kan dan die content nemen en opsplitsen, misschien bewerken, zodat het past op platforms zoals LinkedIn, Instagram of misschien zelfs TikTok. Je kan ook content hergebruiken met Instagram. Wanneer je je Instagram-verhalen maakt, kan je met Instagram die content naar je mobiele telefoon downloaden. Je kan die story vervolgens op meerdere platforms gebruiken. Denk na over het herbestemmen van je content en creëer hier een workflow in. Met welk platform begin je en hoe kan je langere stukken content opsplitsen om op meerdere verschillende sociale-mediaplatforms te passen? Duik eens in je archief en kijk of er een mogelijkheid is om die content opnieuw te gebruiken. Misschien resoneerde een stukje content niet hard met je publiek op één platform, maar als je het hergebruikt, kan het elders op sociale media wel een virale voltreffer worden.

5: Start een livestream

Livestreaming is een geweldige manier om ontdekt te worden door nieuwe doelgroepen, maar ook om doelgroepen te delen met makers van vergelijkbare content. Het is ook een geweldige manier om in contact te komen met je bestaande volgers. Je kan heel veel mensen hebben die je volgen, maar als ze je berichten op sociale media maar niets vinden of delen of erop reageren, dan kan live gaan een geweldige manier zijn om opnieuw met ze in contact te komen en ze een beetje actiever te laten zijn op je sociale media-profielen. Live streaming is een geweldige manier om, waar en wanneer dan ook,  content te maken. Je kan je livestreams live laten gaan op je sociale-mediaplatforms, of je kan ze downloaden, bewerken en een meer gepolijste versie van je livestream op sociale media plaatsen. Er zijn een aantal livestream platforms die je kan gebruiken om je livestreams er een beetje professioneler uit te laten zien. Hoewel het belangrijk is om een ​​plan te hebben voor je livestreams, wil je niet dat je livestreams te geforceerd zijn. Sta toe dat mensen je live vragen stellen en zorg ervoor dat je interactie hebt met die mensen die wel live bij je komen opdagen. Op sommige sociale-mediaplatforms kan je je volgers zelfs als gasten hebben. Een geweldige manier om je leven een beetje interessanter te maken, omdat je volgers je misschien vragen stellen die je niet eens van plan was te beantwoorden in je livestream. 

6: video content

Het maken van video-content stelt je in staat om je merk een beetje persoonlijker te maken. Je hoeft helemaal geen luxe apparatuur te hebben bij het maken van video-content voor sociale media, maar er zijn wel twee elementen die ervoor zorgen dat je video’s echt aanslaan. Het eerste belangrijke element is om kwalitatieve audio te hebben. Je kan fantastische beelden hebben, maar als mensen niet kunnen horen wat je zegt, dan is het voor hen heel gemakkelijk om snel af te haken. Investeer in een eenvoudige maar goede microfoon. Het tweede element is goede verlichting. Mensen moeten zien wat je probeert te demonstreren. Je hebt daar geen dure camera voor nodig. Video kan je heel snel op je telefoon opnemen om te gebruiken op sociale media. Als de verlichting goed is, kan het de boodschap die je probeert te creëren echt versterken. Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld is. 

7: infographics

Een infographic is een goede manier om een ​​concept op te splitsen en uit te leggen in een eenvoudige afbeelding. Kijk maar eens op Pinterest en je zal al snel heel wat infographics tegenkomen. Je kan dit toevoegen als onderdeel van je content calendar om je publiek te informeren. Heb je bijvoorbeeld heel veel data en info over je producten of diensten, dan maakt een infographic het een stuk presentabeler en opvallender dan een normale afbeelding of blog artikel. Of het nu een tijdlijn van je merk of product is, een analyse over een bepaald thema of een tabel met specificaties van je producten, het ziet het er allemaal wat beter en overzichtelijker uit en het trekt ook de aandacht. Bij sociale media draait alles om de aandacht trekken want er worden voortdurend massa’s berichten op sociale media geplaatst. Je vraagt ​​je misschien af: hoe maak ik infographics? Misschien heb je geen grafisch ontwerper in je team en wil je weten hoe je eenvoudige infographics maakt. Het hoeft niet te ingewikkeld te zijn. Je kan Canva gebruiken. Daar kan je gratis al heel wat mee doen. Ze hebben ook premium-service, maar als je je aanmeldt voor een gratis account kan je al heel veel kanten uit. Ga in Canva naar de zoekbalk en zoek met de term ‘Infographic’. Je krijgt meteen al heel wat voorbeelden voorgeschoteld die je kan aanpassen naar jouw wensen. Je kan ofwel helemaal van nul beginnen en een lege infographic maken, of je kan enkele van de sjablonen gebruiken die Canva aanbiedt. Je kan tekst, afbeeldingen of video toevoegen en experimenteren met de verschillende functies die beschikbaar zijn. Misschien heb je iemand in je team, of ben je een grafisch ontwerper en kan je ze maken zonder Canva te gebruiken. Misschien ben je handig met Photoshop, Affinity of andere software. Weet dat Canva een geweldige manier is om eenvoudig sjablonen te vinden, ze aan te passen, ze te veranderen in iets dat relevant is voor het soort content dat je publiceert en dat op sociale media te plaatsen om de betrokkenheid te vergroten.

8: Geef je afbeeldingen wat meer pit

Wil je de afbeeldingen in je content wat unieker maken? Dan hebben we wel wat tips voor je. Hier zijn alvast enkele websites die je kan gebruiken om je te helpen bij het maken van beeldmateriaal voor je social media-marketing. 

remove.bg

Met deze website kan je de achtergrond van de meeste afbeeldingen verwijderen als je dat om welke reden dan ook zou willen doen. Je kan een afbeelding uploaden door op Upload image te klikken en vervolgens het bestand op je computer te zoeken. Na het verwijderen van de achtergrond kan je de afbeelding gebruiken en bovenop iets anders plaatsen. Je kan die afbeelding ook gewoon zo op sociale media plaatsen. Dat is bijvoorbeeld heel handig als je je producten online plaatst. Misschien wil je gewoon dat het een duidelijke achtergrond is en dan los je dat zo heel snel op. Als je merkt dat het de achtergrond niet zo goed of nauwkeurig heeft verwijderd kan je op ‘Edit’ klikken en naar ‘Erase/Restore’ gaan om zo tot het beste resultaat te komen.

Pixabay.com 

Hier kan je royaltyvrije afbeeldingen gebruiken. Al deze afbeeldingen kan je gratis gebruiken.
Ze hebben ook royaltyvrije video’s die je kan gebruiken. Aangezien ze royaltyvrij zijn kan je ze gebruiken voor je bedrijf. Een andere royaltyvrije website is pexels.com. Net zoals Pixabay kan je hier royaltyvrije afbeeldingen en video’s vinden. Wil je liever premium-afbeeldingen gebruiken? Dan kan je steeds terecht bij Adobe Stock-afbeeldingen. Deze zijn duurder, maar je kan beginnen met een proefperiode van 30 dagen. Een ander platform dat echt goed is voor het maken van afbeeldingen is spark.adobe.com. Een zeer populair Adobe-product waar voortdurend updates aan toegevoegd wordt. Het kan je ook helpen om mooie afbeeldingen en video’s te maken voor je sociale-mediaplatforms. Je vindt er onder andere verschillende sjablonen voor je Facebook, Instagram- of LinkedIn-stories.

9: hashtags

Een hashtag stelt je in staat om op een bepaald onderwerp in te pikken en het te blijven volgen. Je kan ze ook gebruiken om nieuwe content of accounts te ontdekken en te volgen. Je kan hashtags gebruiken om je content beter vindbaar te maken voor een nieuw publiek. Hashtags kunnen je helpen de markt te onderzoeken en te zien welk type content werkt. Daarmee kan je extra zichtbaarheid creëren door nieuwe mensen je te laten ontdekken op social media. Het volstaat niet om alleen content op social media te plaatsen. Je wil ook gemakkelijk vindbaar zijn op social media. Zo kan je potentieel nieuwe volgers, mogelijk nieuwe klanten bereiken en je accounts op sociale media laten groeien. Gebruik Instagram of LinkedIn om je hashtag-onderzoek te doen. Hoe je hashtag-onderzoek doet, zal zeer hard op elkaar lijken, afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Op Instagram en LinkedIn ga je bijvoorbeeld op dezelfde manier onderzoek doen naar hashtags. Het is wel goed om te weten dat de hashtags die populair zijn in jouw niche op Instagram, op een ander platform iets totaal anders kunnen zijn. Alle sociale-mediaplatforms hebben een zoekfunctie om hashtags te vinden. Als je deze hashtags gebruikt bij het plaatsen van je content, dan kan dit je helpen om ontdekt te worden door nieuwe mensen en om je account te laten groeien. Hou je hashtags zo gerelateerd mogelijk aan je berichten. Mensen die zoeken met een bepaalde hashtag willen content vinden die ook effectief gerelateerd is aan wat ze zoeken. Klik je op een hashtag brengt het je meestal naar een pagina die je alle verschillende berichten laat zien die deze hashtag gebruiken. Dat kan je echt goede ideeën geven over wat werkt voor die bepaalde merken of over dat bepaald onderwerp.

Hou zeker enkele relevante en belangrijke hashtags in de gaten.
Klik gerust door want ze zijn allemaal klikbaar. Kijk goed naar hoe de posts zijn vormgegeven. Kijk of je beter kan doen. Ontdek verschillende merken, concurrenten, alternatieven. Niet alleen op Instagram, maar op elk ander platform waarop je wilt groeien en waarop je content wilt publiceren. Gebruik hashtags als een manier om te onderzoeken wat je concurrenten doen, wat mensen doen om hun accounts online te laten groeien. Kijk of je er wat van kan opsteken en neem het mee in jouw online verhaal.

9: Trends

Google Trends is een handige website die je kan gebruiken om te achterhalen wat er op verschillende tijdstippen van het jaar populair is in je niche. Via dit gratis platform van Google kan je zoeken naar termen die te maken hebben met je product of dienst om zo een idee te krijgen van wat trending is. Gebruik dit in je voordeel bij het bedenken van content ideeën voor de verschillende maanden van het jaar.

Naast het land kan je ook de periode wijzigen. Welke topics waren afgelopen 12 maanden hot? Of de voorbije 5 jaar? Dat geeft je soms nauwkeurige gegevens. Je kan ook bepaalde trends opmerken wanneer je trefwoorden zoekt die verband houden met je product of dienst. Je wil erachter komen wat die pieken en dalen veroorzaakt. Als je erachter kan komen wat die pieken en dalen veroorzaakt, kan je content rond die specifieke niche creëren. Misschien zijn er twee zoektermen of trefwoorden die je met elkaar wil vergelijken om te zien wat de trends zijn voor jouw specifieke markt. Als er een bepaalde term is die trending is gedurende een bepaalde periode, dan wil je analyseren in welke tijd van het jaar dat die bepaalde term trending is. Gebruik dat in je voordeel en creëer content op sociale media in de tijd dat het trending is volgens Google Trends. Dit is dus zeker een handige tool om je marketinginspanningen voor sociale media een flinke boost te geven.

Adverteren op sociale media?

Open chat
Hello 👋
Hoe kan ik je helpen?