fbpx

Doelgerichte actie

Posts op sociale media kunnen worden gebruikt om je boodschap op het wereldwijde web los te laten. Het maken van een nieuwe post op je pagina is als het maken van een hele goede selfie. Je wilt dat de wereld het in al zijn volle glorie ziet, maar je wilt niet om aandacht smeken. Daarom kunnen goed geplaatste posts op sociale media het verschil maken voor je landingspagina’s. We hebben al vaak goed gerichte berichten gelanceerd naar duizenden internetgebruikers en lieten het aantal bezoekers op de website stijgen. Wie wil daar nu niet van profiteren?

Awareness of bewustwording

Het gebruik van sociale media voor je bedrijf verbetert de vindbaarheid van je website. Zoekmachines weten welke pagina’s consistent verkeer genereren en welke pagina’s gewoon stof vergaren, worden vergeten of genegeerd. Een geweldige contentstrategie die je awareness levert, is een zeer belangrijk onderdeel van het bemachtigen van een goede plek in de ranglijst van zoekresultaten, maar door kwalitatief verkeer naar je geoptimaliseerde pagina’s te leiden, zullen ze veel sneller op de resultatenpagina’s van zoekmachines klimmen.

Social Media is de beste tool om in contact te komen met (en te leren van) marktleiders en consumenten in je branche.

Verbind

Als je het goed aanpakt, zullen sociale media leiden tot het opbouwen van goede relaties. Wat Facebook, Instagram of TikTok-marketing zo cool maakt, is de interactie die je hebt met je klantenbestand. Je kan hun posts en statusupdates lezen om hun dagelijks leven te begrijpen (en wellicht je marketingstrategie daarop af te stemmen). Welke producten kopen ze en waarom? Wat doen ze in het weekend? Wat voor soort berichten  delen ze en vanaf welke websites? Je kan sociale media ook gebruiken als hulpmiddel om contact te leggen met gelijkaardige, niet-concurrerende bedrijven en trendsetters in je vakgebied.

Storytelling

Volgers staan ​​open voor je berichten. Mensen zien Facebook, Instagram, TikTok etc. als sociale netwerken, niet als marketingmachines. Als gevolg hiervan kijken ze minder snel naar wat je adverteert en kijken ze eerder naar wat je nu echt te vertellen hebt.

Targeting

Social media-advertenties maken targeting en retargeting mogelijk. Een van de redenen waarom sociale media belangrijk zijn, is vanwege het zeer aanpasbare karakter van advertenties op sociale media. Met Facebook-advertenties kan je bijvoorbeeld gebruikers targeten op basis van locatie, interesses, branche en zelfs aankoopgeschiedenis en de pagina’s die ze leuk vinden. Je hebt ook de mogelijkheid om een ​​Facebook-pixel op je site te installeren en deze te gebruiken om de gebruikers aan te spreken die je website of Facebook bezoeken. Deze mensen hebben al een connectie met je merk of bedrijf en zullen ook veel sneller tot waardevolle acties over gaan.

Events

Social media kunnen ervoor zorgen dat je evenementen opvallen. Of je bedrijf nu een goed doel sponsort of een grote productlancering organiseert, er is geen betere manier om je aanwezigheid te versterken dan via sociale media.

Feedback

Mocht er hoe dan ook toch een haar in de boter zitten kan je daar onmiddellijk op reageren. Is er een probleem met je product of dienst, dan wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk weten. Met de feedback die je krijgt van social media weet je als eerste wanneer er problemen zijn en kan je de nodige stappen ondernemen om ze direct op te lossen. De praktijk heeft al meermaals aangetoond dat mensen waarde hechten aan bedrijven die reageren op klachten van klanten. Ze aarzelen dan ook geen seconde om online te protesteren tegen iedereen die maar luistert of leest wanneer bedrijven in dat geval niet de tijd nemen om problemen op te lossen.

Vertrouwen

Een sterke en consistente aanwezigheid op sociale media bouwt merkloyaliteit op. Merken met actieve social media-profielen hebben meer loyale klanten. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom: wanneer je je bezighoudt en interactie creëert op sociale media word je minder gezien als een bedrijf, en meer alsof je echt een verenigde groep bent van mensen die dezelfde visie delen.

Concurrentie

Wedden dat je concurrentie ook al aanwezig is op social media? Dus waarom jij niet? De meeste merken gebruiken meer dan één social media-platform. Op dat gebied wil je echt niet achterop hinken, omdat het veel moeilijker en duurder is om in te halen dan wanneer je er vroeg bij bent. Wanneer je concurrenten je potentiële klanten als eerste bereiken, verdienen ze hun loyaliteit en wordt het moeilijk om die terug te winnen. 

Gelijke strijd

Je zou het misschien niet verwachten, maar de social media marketing arena is een (redelijk) gelijk speelveld. Sommige merken hebben misschien grotere advertentiebudgetten dan andere, maar alle bedrijven beginnen op redelijk gelijke voet als het gaat om social media marketing. De mensen en merken die viraal gaan, zijn degenen met de meest slimme, opvallende tactieken, grappigste gifs en de meest bruikbare, ‘linkwaardige’ inhoud. Kortom, ze geven waarde aan hun doelgroep, tonen tegelijkertijd persoonlijkheid en zijn gewoon leuk om naar te kijken. Als je veel bezoekers wil trekken en je online verkoop echt wilt verhogen, moet je je concurrentie overtreffen door te netwerken en te informeren, terwijl je superieure producten en klantenservice biedt. Is dat niet waar business om draait?

Meer verkopen

Social media marketing kan meer omzet genereren. In veel gevallen kunnen social media helpen bij aankoopbeslissingen. Social media marketing geeft je ook de mogelijkheid om voortdurend prikkels te geven om te kopen. Probeer couponcodes te delen met een unieke code voor elk sociaal kanaal. Het zal je misschien verbazen welk sociaal netwerk de meeste verkopen genereert.

Meer klanten

Als je streams instelt om bepaalde woorden, hashtags of topics te volgen, kan je mensen vinden die op zoek zijn naar de producten die je aanbiedt en hen naar je website leiden. Mensen vertellen hoe ze het product kunnen krijgen waarnaar ze op zoek zijn via je bedrijf en het begint gewoon met een simpele @.

Op Facebook ben je waarschijnlijk verbonden met een aantal groepen die verband houden met je producten, branche of klantenbestand. Door links in deze groepen te plaatsen, help je klanten om je site te vinden. Vragen beantwoorden is een andere mogelijkheid. Voeg vandaag nog een link toe en twee weken / maanden / jaar later zie je mogelijk een verkoop ervan.

ROI of Return On Invest

Het is gratis … je hebt het goed gehoord – het is gratis. Hoe kun je het daar niet mee eens zijn? Beheer je zelf je sociale media kanalen? Dan is het runnen van een social media campagne zo goedkoop of duur als jij het wilt. Het is een investering die je ongetwijfeld een mooi rendement oplevert.

Simpel gezegd, social media marketing is een onderdeel van het bedrijfsleven. Als je bedrijf nog niet actief is op sociale netwerken, is NU het moment om te beginnen.

Wrap up

Dus waarom is social media belangrijk voor je bedrijf? Omdat je merk niet echt online bestaat als het niet op sociale kanalen wordt weergegeven. Hier is nog een heel belangrijke reden waar je misschien nog niet aan hebt gedacht: het is gewoon leuk!
Een live video hosten om de lancering van een nieuw product te vieren, A / B-tests uitvoeren op Facebook-advertenties, enquêtes of opiniepeilingen voor je volgers delen en de resultaten zien binnenstromen. Dit zijn allemaal activiteiten die merkbekendheid opbouwen, websitebezoeken stimuleren en leiden tot trouwe klanten. Maar in tegenstelling tot veel traditionele marketingtactieken met dezelfde doelen, zijn deze taken eigenlijk leuk en tegelijkertijd erg waardevol voor je bedrijf.

Ben je klaar om je concurrenten het zwijgen op te leggen en de wereld van sociale media wakker te schudden? 

Contacteer ons gerust, we helpen je graag op weg naar online succes.

Klaar om social media in te schakelen voor je bedrijf?

Meer insights

Open chat
Hello 👋
Hoe kan ik je helpen?