Dat hangt er van af (inderdaad, niet echt wat je wou horen.)
Je kan al beginnen adverteren met slechts €1 / dag. Ja, je leest het goed. Er zijn echter enkele kanttekeningen. Het hangt af van je campagnetype.
Met top-of-funnel campagnes, zoals bereik, bekendheid en betrokkenheid, lukt het ons best bij het weergeven van advertenties en het stimuleren van berichten voor verschillende doelgroepen.
Wanneer je echter conversiecampagnes wilt testen, is een klein budget niet voldoende.
Hoe kleiner je budget, hoe langzamer het testen, leren en optimaliseren zal zijn. Hoe meer budget je kan toewijzen, hoe sneller je uit de leerfase gaat komen, vertoningen kan weergeven, prestatiegegevens gaat verzamelen, inzichten verkrijgen en je volgende optimalisatiestappen kan ondernemen.
Als je kan, probeer dan om te beginnen met minimaal €10 per dag uit te geven.
is dit een staalharde garantie tot succes? Nee. Maar het geeft je wel ruimte om uit te testen hoe je het snelst tot succes komt.
Als je goede resultaten begint te zien en je het maximale uit je dagbudget haalt, verhoog je stelselmatig je dagbudget.
Dit omvat het maken van nieuwe advertentiegroepen en zoekwoorden, het onderbreken van advertenties of zoekwoorden die niet werken, het doen van suggesties voor nieuwe campagnes, het controleren of het budget toereikend is en het maken van suggesties over waar je het kan verhogen, zorgen dat je advertenties niet worden weergegeven voor irrelevante trefwoorden en nog veel meer.
Het advertentielandschap is dynamisch. Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven, worden er miljoenen berekeningen uitgevoerd in een realtime veiling. Door het te optimaliseren, blijven je campagnes verbeteren en uitbreiden. Zelfs als er niets werd aangeraakt en andere adverteerders nieuwe campagnes zijn begonnen, kunnen je resultaten van week tot week of van maand tot maand heel anders zijn.