fbpx

Over marketing

Tijdens je zoektocht naar een digitale partner heb je waarschijnlijk een heleboel mooie marketingtermen gehoord of gelezen. Maar misschien doen ze niet allemaal een belletje rinkelen. Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Laten we een deel van die marketing buzzwoorden omzetten in een duidelijk Flamingo-jargon.

A/B TESTING

Dit is het proces waarin twee varianten van dezelfde variabelen worden vergeleken om te bepalen welke variant je het beste resultaat zal opleveren. Meer bezoekers, meer contactaanvragen, meer verkopen, meer inschrijvingen…noem maar op. Dit wordt vaak gebruikt bij e-mailmarketing (variaties in onderwerp, tekst of afbeeldingen), calls-to-action (variaties in kleuren of woordgebruik) en webpagina’s (variaties in inhoud).

ANALYTICS

Analytics is de analyse van communicatie en belangrijke patronen in marketinggegevens.
Op deze manier worden belangrijke parameters zoals het aantal bezoekers van een website, de betrokkenheid op social media, het karakter van je doelgroep, trends etc. geanalyseerd. Het kan je cruciale inzichten geven en je helpen weloverwogen marketingbeslissingen te nemen.

B2B

B2B of Business-to-Business wordt gebruikt wanneer bedrijven verkopen aan andere bedrijven.

B2C

B2C of Business-to-Consumer wordt gebruikt wanneer bedrijven rechtstreeks aan consumenten verkopen.

Call-To-Action of CTA

Een call-to-action is een tekstlink, knop, afbeelding of weblink die een websitebezoeker aanmoedigt om een ​​landingspagina te bezoeken. Voorbeelden van CTA’s zijn onder meer “Vraag hier je offerte”, “Schrijf je nu in”, “Meld je nu aan”, “Bestel hier”, … Deze zijn zo waardevol voor marketeers. Het genereert uiteindelijk leads. Het spreekt voor zich dat hier veel aandacht aan moet worden besteed.

Clickthrough rate of CTR

Dit is het percentage websitebezoekers dat doorklikt van het ene deel van de website naar het volgende deel van een marketingcampagne. Je kunt dit percentage verkrijgen door het totale aantal klikken op de webpagina of op de CTA te delen door het aantal kansen dat bezoekers hebben om te klikken. (aantal paginaweergaven, aantal verzonden e-mails, etc.)

Bounce rate

Dit is het percentage bezoekers dat op een webpagina terechtkomt en deze verlaat zonder te klikken of naar een andere pagina op die website te navigeren. Een hoog bounce-percentage geeft aan dat slechts enkelen lang genoeg op de pagina blijven om de inhoud te lezen. Hier is wellicht werk aan de winkel.

Content

Content oftewel ‘Inhoud’ is een stukje informatie dat dient om betrokkenheid te creëren, te delen, leuk te vinden en te verspreiden. Content komt meestal in de vorm van een blog, video, post op sociale media, foto, diavoorstelling of podcast. Van websiteverkeer tot e-mailmarketing en van naamsbekendheid tot positionering. Content speelt een cruciale rol in elke succesvolle marketingstrategie.

Content management system (CMS)

Een webtoepassing die is ontworpen om niet-technische gebruikers een eenvoudige manier te bieden om een ​​website te beheren. Zie het als de “backstage” van een website, waarin je op een gebruiksvriendelijke manier kunt ontwerpen door teksten te bewerken, foto’s of video’s toe te voegen of zelfs de structuur van de website aan te passen.

Conversion rate

De conversieratio is het percentage mensen dat een gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals op een knop klikken of een landingspagina bezoeken. Pagina’s met een hoge conversieratio presteren goed. Pagina’s met een lage conversieratio dienen nog geoptimaliseerd te worden indien we de prestaties willen verbeteren.

Conversion rate optimization (CRO)

Het proces van het optimaliseren van conversies op een site. Voor de websitebezoekers wordt een beleving gecreëerd waardoor ze worden omgezet in klanten. CRO wordt voornamelijk toegepast op webpagina’s of landingspagina’s, maar kan ook worden toegepast op social media of CTA’s in een mailcampagne.

Customer Relationship management (CRM)

Een combinatie van softwareprogramma’s waarmee bedrijven een overzicht krijgen van wat ze doen met hun bestaande en potentiële klanten. Het geeft een overzicht van alle klantcontactinformatie en wat het bedrijf met deze informatie heeft gedaan. Je kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails versturen, afspraken of boekingen regelen, een klantenhistoriek opstellen en klantenondersteuning bieden. Sommige CRM-systemen zijn zelfs gekoppeld aan sociale mediaplatforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn.

Dynamic content

Een manier om andere verschillende informatie op je website weer te geven op basis van de gebruikersinformatie die je hebt. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers die je website voor het eerst bezoeken een gepersonaliseerde CTA zien, terwijl anderen die je website eerder hebben bezocht een andere CTA zien.

Editorial calendar

In deze contentcreatie-kalender laat je zien wat voor soort content je moet maken, welke onderwerpen je aan moet pakken, op welke doelgroep je je content moet richten en hoe vaak je content de wereld in moet sturen om je marketingstrategie het beste te ondersteunen. Het bijhouden van een redactionele agenda zorgt ervoor dat je veel meer georganiseerd bent. Op deze visuele tijdlijn zie je in één oogopslag of je de juiste dingen doet voor de juiste doelgroep.

Engagement rate

Een populaire maatstaf voor sociale media die wordt gebruikt om het aantal interacties (zoals likes, shares, reacties) te beschrijven dat een stukje inhoud ontvangt. Deze interacties laten zien dat je content leeft onder je fans en volgers.

Evergreen content

Content die waarde blijft genereren bij de lezers, ongeacht wanneer ze de content lezen. Met andere woorden, er kan lang na de publicatiedatum naar worden verwezen. Evergreen-inhoud is tijdloos en blijft waardevol.

Facebook

Even een open deur intrappen. Facebook is een sociaal netwerk dat je waarschijnlijk al kent. Het is echter zoveel meer geworden dan alleen een platform voor het plaatsen van content, omdat je gebruik kunt maken van targeting opties die het makkelijker maken om doelgroepen te bereiken. Met Facebook-advertenties vind je nieuwe contacten en kun je ze gemakkelijk naar je website leiden. Hoewel dit het belangrijkste onderdeel is van veel marketingstrategieën, is het misschien niet het enige onderdeel. Gewoon focussen op Facebook (of een ander kanaal) zal je slechts een klein stukje van de marketingijsberg laten zien. Zorg dus voor voldoende aanwezigheid op verschillende kanalen.

HASHTAG #

Hashtags zijn een manier voor jou en je lezers om op sociale media over een bepaald onderwerp te communiceren. De hashtags binden gesprekken op Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn samen in een enkele stream die je kunt vinden door een hashtag voor een woord te plaatsen en er vervolgens op te klikken. Een handige manier om gesprekken op te pikken of om bepaalde zoektermen in de gaten te houden. Hashtags zijn op zichzelf eenvoudige sleutelwoorden zonder spaties waarvoor een hash of hekje (#) wordt geplaatst. Bijvoorbeeld #Marketing of #Flamingo. Je kunt deze hashtags overal in posts op sociale media gebruiken.

Inbound marketing

Inbound marketing gaat over marketingactiviteiten die eerder bezoekers aantrekken dan marketeers die erop uit gaan om prospects aan te trekken. Het gaat erom de aandacht van de klant te trekken, het bedrijf gemakkelijk online vindbaar te maken en klanten naar een website te leiden met interessante en nuttige informatie. Door je inhoud af te stemmen op de interesses van je klanten, genereer je automatisch inkomend verkeer dat hopelijk tot conversies zal leiden.

Instagram

Hoewel Instagram in eerste instantie een platform was voor jongeren die hun unieke foto’s wilden delen, is het sindsdien uitgegroeid tot een van de meest populaire sociale netwerken. Het biedt veel mogelijkheden voor contentmarketeers. Veel bedrijven hebben nu de sprong gewaagd en delen product- of branchegerelateerde inhoud.

Keyword

keywords of “trefwoorden” zijn de onderwerpen waarop webpagina’s worden geïndexeerd in de zoekresultaten van Google, Yahoo, Bing … Het selecteren van trefwoorden waarmee je je website optimaliseert, is een cruciaal proces. Allereerst moet je ervoor zorgen dat de woorden voldoende worden doorzocht. Dan moet je ervoor zorgen dat het nauw aansluit bij je doelgroep en de tekst op de pagina. Het moet natuurlijk een correcte en natuurlijk leesbare tekst zijn.

Landing page

Een landingspagina is een pagina op een website die in de meeste gevallen een inschrijfformulier bevat. Het doel van deze pagina’s is om leads te genereren.
De pagina gaat bijvoorbeeld over een marketingaanbod zoals een e-boek dat je kan downloaden of een webinar dat je kan bijwonen en probeert gebruikersinformatie te verzamelen in ruil voor een waardevolle aanbieding. Landingspagina’s zijn van onschatbare waarde als het om gesprekken gaat. Op deze manier kan een websitebezoeker een lead worden.

Lead

Een persoon of bedrijf die op de een of andere manier interesse heeft getoond in een product of dienst. Dit kan op verschillende manieren. Vul een formulier in, abonneer je op een blog, meld je aan voor een nieuwsbrief, contactinformatie in ruil voor een voucher of coupon. Leadgeneration is een belangrijk onderdeel van het proces om van een prospect een klant te maken.

Lead nurturing

Lead nurturing wordt ook wel “Drip marketing” genoemd. Dit wordt druppel voor druppel gecommuniceerd via e-mails, posts op sociale media, blogposts enz., Om een ​​lead betrokken en geïnteresseerd te houden. Deze vorm van inbound marketing levert waardevolle content op bij de juiste doelgroep.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk en professioneel georiënteerd sociaal netwerk. Het wordt voornamelijk gebruikt om een ​​professioneel netwerk te creëren en te onderhouden. LinkedIn is een van de meest populaire sociale netwerken voor professionals. Door een profiel aan te maken en te netwerken, hebben al veel professionals een job gevonden.

Long-tail keyword

Hoofdterm: Marketing

Lange trefwoorden: marketingstrategieën, sociale media marketing, voorbeelden van inbound marketing …

Long-tail-zoekwoorden zijn specifieker. Bezoekers die op je pagina terechtkomen met long-tail-zoekwoorden, converteren meestal sneller. Een long-tail-trefwoord is een zeer specifieke zoekterm die drie of meer woorden bevat. Het bevat meestal een hoofdterm en twee extra woorden die de zoekopdracht verfijnen.

On-page optimization

Dit type SEO is uitsluitend gebaseerd op een webpagina en de verschillende elementen binnen de HTML-structuur. Het zorgt ervoor dat belangrijke delen van de specifieke pagina (inhoud, title-tag, URL en afbeeldingstags) de gewenste trefwoorden bevatten en de pagina beter doen ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google of Bing.

Off-page optimization

Dit is een variant van on-page optimalisatie. Off-page SEO verwijst naar inkomende links en andere externe factoren die van invloed zijn op hoe een webpagina wordt geïndexeerd in de zoekresultaten. Factoren als het koppelen van domeinen en zelfs social media spelen een rol bij de off-page optimalisatie. Het goede nieuws is dat het behoorlijk krachtig is. Het minder goede nieuws is dat het meestal niet meer onder controle staat van een inbound marketeer. De oplossing? Maak nuttige, opvallende inhoud en de kans is groot dat mensen de link ernaar zullen delen.

Page view

Een pageview of paginaweergave is een verzoek om een ​​webpagina te laden. Marketeers gebruiken ze om hun website te analyseren en om te zien of veranderingen op de website leiden tot meer of minder paginaweergaven.

Pay-per-click (PPC)

Het bedrag dat wordt uitgegeven om ervoor te zorgen dat er op een digitale advertentie wordt geklikt. Het is ook een internetadvertentiemodel waarbij adverteerders een uitgever (meestal een zoekmachine, social media platform of website-eigenaar) een bepaald bedrag betalen elke keer dat er op hun advertentie wordt geklikt. Zoekmachines geven PPC-advertenties weer wanneer iemand zoekt naar een zoekwoord dat overeenkomt met de zoekwoordenlijst van de adverteerder die hij eerder aan de zoekmachine heeft verstrekt. PPC-advertenties worden gebruikt om direct verkeer naar de website van de adverteerder te leiden. De PPC wordt gebruikt om de kosteneffectiviteit en winstgevendheid van je betaalde advertentiecampagnes te evalueren.

Er zijn twee soorten PPC-advertenties:

Flat rate: de adverteerder en de publisher komen een vast bedrag overeen dat voor elke klik moet worden betaald. Dit is meestal het geval wanneer uitgevers een vast tarief hanteren voor PPC-advertenties die in bepaalde delen van hun website worden geplaatst.

Op biedingen gebaseerd: de adverteerder concurreert met andere adverteerders in een advertentienetwerk. Het betekent ook dat hoe meer mensen op je advertentie klikken, hoe lager je Cost Per Click of CPC. Meer waar voor je geld dus!

Responsive design

Een website die zich aanpast aan hoe iemand de website bekijkt. In plaats van een aparte website te maken voor elk specifiek apparaat, herkent de site het apparaat dat je bezoeker gebruikt en genereert automatisch een pagina die reageert op het apparaat waarmee de inhoud wordt bekeken. Zo krijgt de gebruiker een goed beeld van je website en wordt de navigatie op je website ook aangepast aan het toestel van de gebruiker. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een website erg omslachtig worden weergegeven en is de kans dat een bezoeker je website verlaat erg groot. Bovendien zal Google je website als minderwaardig beoordelen als deze niet responsive is.

Return on investment (ROI)

Een prestatiemaatstaf die wordt gebruikt om de efficiëntie en winstgevendheid van een investering te evalueren, of om de efficiëntie en winstgevendheid van verschillende investeringen te vergelijken. De formule voor ROI is: (winst uit een investering min de kosten van de investering) gedeeld door (kosten van de investering). Het resultaat wordt uitgedrukt als percentage of ratio. Als de ROI negatief is, is dat initiatief verliesgevend en kost het daarom alleen geld. Marketeers willen de ROI meten op elke tactiek en elk kanaal dat ze gebruiken. Veel facetten van marketing hebben vrij eenvoudige ROI-berekeningen (zoals PPC), maar andere zijn moeilijker te omvatten.

Search engine optimization (SEO)

Verbeter de positie waar een webpagina wordt weergegeven in de zoekresultaten. Door de on-page SEO-elementen van een webpagina in te stellen en aan te passen en off-page SEO-factoren te beïnvloeden, kan een marketeer verbeteren waar een webpagina wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Er zijn veel componenten om de SEO van je websitepagina’s te optimaliseren. Zoekmachines zoeken naar elementen zoals title-tags, trefwoorden, afbeeldingstags, interne linkstructuur en inkomende links – en dat is slechts een topje van de SEO-ijsberg. Zoekmachines kijken ook naar de sitestructuur en het ontwerp, het bezoekersgedrag en andere externe sitefactoren om te bepalen hoe hoog je site in de resultaten van zoekmachines moet worden weergegeven.

Heb je nog een 'fancy marketingterm' die je graag naar mensentaal wil vertaald zien? Laat het ons weten en wij zorgen er voor!